عرضه و تقاضا لامپ های LED

در بررسی عرضه و تقاضای آزمایشگاه های كنترل كیفی من جمله آزمایشگاه معیارگران جهان، میزان نیاز به این خدمات بسته به میزان تولید و واردات كالاهای مربوطه متغییر است در این بررسی عرضه و تقاضای لامپ های LED به عنوان مبنایی جهت براورد میزان نیاز به ارائه خدمات آزمایشگاه های كنترل كیفی آورده شده است.

با توجه به قاعده همیشگی جایگزین شدن تكنولوژی های برتر، در آینده ای نه چندان دور لامپ های LED جایگزین بسیار خوبی برای سایر انواع لامپ ها می باشند و در نتیجه نیاز به خدمات آزمایشگاه های كنترل كیفی در باب این لامپ ها نیز بیش از پیش خواهد بود. در ادامه توضیحاتی در زمینه علت جایگزین شدن لامپ های LED به جای لامپ های كنونی آورده شده است.

در اوایل دهه 80 میلادی با تولید لامپ‌های فلورسنت فشرده، تحول عظیمی ‌در روشنایی ایجاد شد و به دلیل مصرف بسیار كمتر انرژی این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، به «لامپ‌های كم‌مصرف» شهرت یافتند. اما محققان ثابت کرده‌اند که این لامپ‌ها دارای زیان‌هایی هستند که مصرف‌کنندگان برای حفظ سلامت خود باید آن‌ها را بشناسند.

لامپ‌های LED حدود 8 برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎كنند و با توجه به عمر زیاد و مصرف كمی ‌كه دارند، به‌ویژه برای مصرف‎كنندگانی كه بیشتر از هزار كیلو وات ساعت در ماه مصرف می‎كنند، مقرون به صرفه‌ترند.

مطالعات ثابت کرده‌اند که نور لامپ‌های فلورسنت در طولانی مدت ممکن است موجب خستگی زودرس، افسردگی، از دست دادن تمرکز ذهنی، کاهش بازده کاری و افزایش تنش‌های روانی شود.

سایر عوارض لامپ‌های فلورسنت عبارتند از:

  1. کک و مک
  2. سرطان سینه
  3. آب مروارید
  4. مواد سمی لامپ شکسته

به همین دلایل است که برای استفاده از این لامپ‌ها استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، محصور کردن نور لامپ با محفظه‌های مشبک، ترکیب با نور زرد معمولی، نصب در ارتفاع و یا مکان‌های مرطوب مانند گل‌خانه و حمام توصیه می‌شود.

مزایای لامپ های كم مصرف لامپ های LED

در مقابل لامپ های كم مصرف لامپ های LED قرار دارند كه نه تنها معایب لامپ های كم مصرف را ندارند بلكه مزایای زیر را نیز دارا هستند.

  1. LED ها به نسبت لامپ‌های دیگر به دلیل استفاده از تکنولوژی نیمه‌هادی که جریان الکتریسیته را بلاواسطه به نور تبدیل می‌کنند، بازده به مراتب بیشتری دارند (لامپ‌های مهتابی 20%، لامپ‌های کم‌مصرف 25% و لامپ‌های LED بین 45 تا 50% بازده نوری دارند). اتلاف انرژی بسیار پایین این لامپ‌ها به طبع منجر به تولید کمتر گرما و مصرف کمتر برق می‌شود.
  2. در لامپ‌های فیلامانی، مهتابی و کم‌مصرف فقط یک منبع تولید نور وجود دارد. چنان‌چه منبع نور دچار هرگونه ضایعه و آسیبی گردد، لامپ به طور کامل از کار می‌افتد. اما لامپ‌ LED در این شرایط هرچند نور کمتری تولید می‌کند، ولی کماکان به کار خود ادامه می‌دهد.
  3. استفاده این لامپ‌ها در شرایط گوناگون محیطی به دلیل ولتاژ پایین میسر است، به طوری که به راحتی می‌توان از آن‌ها در محیط‌هایی مملو از گازهای قابل اشتعال و مناطق مرطوب و نمناک (حتی زیر آب، بدون خطر برق‌گرفتگی) استفاده کرد.
  4. این لامپ‌ها نسبت به انواع دیگر، عمر بالایی دارند و در بدترین شرایط 4000 ساعت و در شرایط مناسب تا 30000 ساعت عمر می‌کنند. در حالی که یک لامپ 100 واتی OSRAM، حداکثر 1000 ساعت عمر دارد.
  5. حجم بسیار کم و تحمل ضربه و لرزش از دیگر مزایای لامپ‌های LED است.
  6. تولید رنگ‌های قرمز، آبی، سبز، نارنجی، زرد، مادون قرمز و ماورای بنفش به صورت خالص و یک‌نواخت (بدون فیلتر) از قابلیت‌های منحصر به فرد این‌گونه لامپ‌هاست. رنگ سفید نیز با استفاده از تکنیک‌های خاصی تولید می‌شود.
  7. نور این لامپ‌ها تنها گونه‌ای از روشنایی است که می‌تواند در هر ثانیه نزدیک به 10000 بار روشن و خاموش شود و این ویژگی امکانات و انعطاف زیادی را به طراحان و پژوهشگران می‌دهد.
  8. بزرگ‌ترین مزیت لامپ‌هایLED امکان نصب آن‌ها به پنل سلول‌های خورشیدی است که به دلیل مصرف پایین و تکنولوژی بالای آن‌ها میسر شده است.

کارشناسان معتقدند که لامپ‌های معمولی یا همان لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه ای در جهان میباشند. بنابراین بسیاری از کشورها، برنامه چند ساله‌ای را برای جایگزینی مدل‌های دیگر لامپ به جای لامپهای رشته‌ای تدوین کرده‌اند تا شاید بتوانند در دراز مدت استفاده از لامپهای رشتهٔ و به تبع آن حرارت زمین را کاهش داده و کره زمین و ساکنانش را نجات دهند. به همین دلیل استفاده از لامپهای کم مصرف، فلورسنت و… مرسوم شد و برخی کشورها مردم را ملزم به استفاده از این لامپ‌ها کرده‌اند.

عرضه و تقاضا لامپ های LED
عرضه و تقاضا لامپ های LED

در حال حاضر در ایران، بیشترین منبع روشنایی توسط لامپ های كم مصرف تامین می شود با توجه به وارد بالا اعم از معایب لامپ های كم مصرف و در مقابل مزایا و قالیت های لامپ های جدیدLED بی هیچ تردیدی دیودهای ساطع کننده نور (LED) روشنایی دنیای آینده را تامین خواهند کرد به طوری که در آینده ای نزدیک، لامپهای بر پایه فناوری LED می توانند جایگزین لامپهای کنونی شوند.

با توجه به بررسی های بالا معین است كه با توجه به افزایش مصرف لامپ و چراغ های LED در آینده نیاز به آزمایشگاه های كنترل كیفی این محصول نیز بیشتر و بیشتر می شود.

البته لازم بذكر است كه آزمایشگاه معیارگران جهان، از سال91 مشغول به فعالیت بوده و علاوه بر تاییده لازم برای آزمون های استاندارد لامپ های LED، صلاحیت لازم برای انجام آزمون های مربوط به لامپ های خودرو چراغ های خودرو و انواع باتری را نیز در سال 1398 به دامنه فعالیت خود اضافه کرده است.