صادر کردن مجوز ترخیص کالا

ترخیص کالا یا محموله توجه کردن به نوع کالا، وارد کننده آن و مدارک ارائه شده به روش‌های مختلف انجام می‌شود. برای اینکه در زمینه ترخیص کالا بهتر عمل کنیم باید مشاوره واردات را از دست ندهیم. ترخیص مواد اولیه تولید کالا، ثبت شده و پروانه بهداشتی ورود معتبر است. نام کالا و کارخانه و کشور تولید کننده آن در فاکتور و گواهی بهداشت، با پروانه بهداشتی و بانک اطلاعاتی آن در سایت سازمان غذا تطبیق داده شود.

صادر کردن مجوز ترخیص کالا

صادر کردن مجوز ترخیص کالا اگر قسمت مربوط به آزمایش کالا تکمیل باشد مسئولیت آزمایش مواد اولیه آن و تایید قابلیت مصرف انسانی بر عهده صاحب کالا و مسئول فنی واحد تولیدی خریداری کننده ماده اولیه در زمینه مجوز ترخیص و مصرف است که باید ۳ماه پیش از تمام شدن اعتبار پروانه بهداشتی، آن را تمدید کرد.

شما باید برای دریافت و ارسال کالاهای وارداتی و صادراتی، مجوزهای لازم برای ترخیص کالا را داشته باشید. برای ترخیص کردن کالا مدارک زیادی مورد نیاز است که به صورت دستی و یا الکترونیکی باید آنها را ارسال کنید. مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از سازمان های مختلفی دریافت می شود که هر یک از این سازمان ها شرایط مربوط به خودشان را دارند و شما باید با این شرایط آشنایی داشته باشید.

سازمان های مربوط به مجوزهای لازم برای ترخیص کالا

صادر کردن مجوز ترخیص کالا
صادر کردن مجوز ترخیص کالا

مجوزهای لازم برای ترخیص کالا و دریافت آنها از برخی سازمان ها امری ضروری می باشد و این سازمان ها عبارت هستند از :

1. مجوز استاندارد 

یکی از مهمترین و اصلی ترین مجوزهای لازم برای ترخیص کالا دریافت کردن مجوز استاندارد می باشد. گمرک برای اینکه شما بتوانید کالای خود را دریافت کنید و برای اینکه از کالای وارد و یا صادر شده شما اطلاعات بیشتری به دست آورد، به مجوز استاندارد که آزمایشگاه ها آن را تایید کرده اند نیاز دارد. نامه نگاری هایی که میان گمرک و سازمان استاندارد انجام می شود، نشان دهنده این مسئله است که کالای شما استانداردهای لازم را دارد. اگر کالاهای وارداتی که شما دریافت می کنید کمتر از 5 عدد است و ارزش مالی آنها هم کمتر از سه هزار دلار باشد، گمرک از شما این مجوز را دریافت نمی کند و شما هم نیازی نیست آن را پیگیری کنید.

البته باید دقت داشته باشید اگر واردات کالاهایی که کمتر از 5 عدد می باشد چند بار تکرار شود، دیگر شامل این قانون( عدم نیاز به مجوز استاندارد) نمی شود و دریافت مجوز استاندارد از جمله مجوزهای لازم برای ترخیص کالا به شمار می رود. برخی از صادر کننده هایی که از جمله اصلی صادر کننده های برتر کشور می باشند نیازی به دریافت مجوز استاندارد ندارند. برخی از کالاها هم هستند که به صورت موقت وارد کشور می شوند و آنها هم نیازی به دریافت مجوز استاندارد ندارند. شما اگر برای دریافت مجوز استاندارد وارد سامانه شوید، به شما لیست مجوزهای موردنیاز برای ترخیص کالا از گمرک  و کالاهایی که نیاز به مجوز استاندارد دارند را معرفی می کند.

2. مجوز وزارت راه 

از جمله مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک می توان به مجوز وزارت راه اشاره کرد که تنها برای کالاهایی نیاز است که با شرکت های غیر ایرانی که در زمینه حمل و نقل فعالیت می کنند حمل شده اند. شما باید برای هزینه حمل و نقل کرایه را هم پرداخت کنید که نرخ آن با دلار دولتی تعیین می شود. یکی از نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به آن دقت داشته باشید این است که، اگر این مجوز را در بین مجوزهای لازم برای ترخیص کالا نداشته باشید، گمرک اجازه ترخیص نمودن کالا را به شما نمی دهد و کالای شما در گمرک می ماند تا مجوز آن را دریافت کنید.

3. مجوز قرنطینه 

زمانی که صحبت از قرنطینه می شود شما باید دو دسته از کالاها را در نظر خود داشته باشید. یکی از آنها کالاهایی می باشد که مربوط به قرنطینه حیوانی هستند و دیگری قرنطینه نباتی می باشد.
بر این اساس یکی دیگر از مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از نوع دانه های کشاورزی و یا بذرهای گیاهی و … است که نیازمند مجوز قرنطینه می باشد. برخی از کالاهای نباتی که وارد کشور ایران می شوند، ریسک کمی دارند و به همین دلیل نیازی به دریافت مجوزهای مربوطه نخواهند داشت و تنها  گواهی بهداشتی که از مبدا به همراه کالا ارسال شده لازم و ضروری است.
 اگر بازرسان گمرک هرگونه آلودگی در این کالاهای وارد شده مشاهده کنند، از ورود آنها به درون کشور جلوگیری می کنند و شما باید برای از بین بردن آن آلودگی اقدام کنید تا آن را به طور کلی از بین ببرید.

4. مجوز وزارت بهداشت 

از دیگر مجوزهایی که شما برای ترخیص انواع کالا  به آن نیاز دارید مجوز وزارت بهداشت می باشد. در واقع باید بدانید بیشتر کسانی که در زمینه وارد کردن کالاهای آرایشی و بهداشتی تخصص دارند، باید مجوز وزارت بهداشت را از سازمان مربوطه دریافت کنند. برای دریافت کردن این مجوز مدارک و اسنادی را که مربوط به کالاهای وارداتی شما می باشد را ارائه دهید تا از صحت و سلامت آنها مطمئن باشید. در برخی از موارد سازمان بهداشت از شما می خواهد نمونه هایی از آن کالا را همراه خود داشته باشید و ارائه دهید. سالم بودن کالا و اینکه قابل مصرف می باشد امر بسیار مهمی است و شما باید این مورد را در گواهی خود برای دریافت کالا داشته باشید.

5. دریافت مجوز ارشاد 

برخی از تاجران هستند که می خواهند ماشین آلات و یا دستگاه های چاپ را وارد کشور کنند، آنها هم باید مجوزهای لازم برای ترخیص کالا را داشته باشند که یکی از مهمترین آنها دریافت مجوز ارشاد می باشد. برخی از ماشین آلات نو هستند و آنها نیازی به بازرسی ندارند، اما برخی از آنها دست دوم می باشند که باید مجوز آنها را دریافت کنید و همچنین آن کالا توسط مامور گمرک به خوبی بازرسی می شود. 

6. مجوز سازمان انرژی اتمی 

کالاهایی مانند لیزرهای پزشکی، تلفن همراه، بی سیم ها و …. به دریافت مجوز حتما نیاز دارند و یکی از مهمترین این مجوزها، مجوز سازمان انرژی اتمی می باشد. برخی از کالاها هستند که ورود آنها به کشور ممنوع می باشد و تجار نمی توانند آنها را وارد  نمایند، به همین دلیل پیش از اینکه آنها را سفارش دهید باید با مجوز کالاهایی که اجازه ورود به کشور را دارند بدست آورید و سپس کالای مورد نظر خود را سفارش دهید. در غیر این صورت اگر شما کالا را سفارش دهید و آن کالا مجوز نداشته باشد، نمی توانید آن را دریافت کنید و این مسئله بدون شک به ضرر شما خواهد بود.

7. مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 

یکی از مهمترین مجوزهای لازم برای ترخیص کالا که آنها نظیر اسباب بازی و … می باشند، به این مجوز نیاز دارند و باید آن را دریافت کنند تا کالای خود را ترخیص نمایند.

 آزمایشگاه معیارگرتم جهان، به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان  در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و … می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن برای شما مشاوره های ویژه ای را انجام خواهد داد.